WEBBUTIKENS FÖRSÄLJNINGSVILLKOR
Ägaren av webbutiken www.kipsik.ee (hädanefter Webbutiken) är Kipsik OÜ (organisationsnummer 14459475), med säte på Veerme 25, Tallinn 11625, Estland.
Giltighet av försäljningsavtalet, varu- och prisinformation
Försäljningsvillkoren gäller för köp av varor i Webbutiken.
Priserna på produkterna som säljs i Webbutiken anges vid produkterna. Utöver priset tillkommer en avgift för leverans av varorna. Alla priser på varorna som säljs i Webbutiken är i euro.
Avgiften för varuleverans beror på köparens plats och leveranssätt. Leveransavgiften visas för köparen vid beställning.
Information om varorna finns i Webbutiken direkt vid varan.
Beställning
För att beställa varor måste du lägga de önskade produkterna i kundvagnen. För att slutföra beställningen måste du fylla i de obligatoriska fälten och välja ett lämpligt leveranssätt. Därefter visas det totala beloppet på skärmen, som kan betalas säkert via följande betalningsmetoder:
- Estniska bankbetalningar: Swedbank, SEB, Luminor, LHV, Coop Pank, Citadele, Pocopay
- Visa/Mastercard-kortbetalningar
- Finska banklänkar: Aktia, Ålandsbanken, Danske, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästopankki, Pohjola, POP Pankki, S-Pankki, Säästopankki
- Lettiska bankbetalningar: Swedbank, SEB, Citadele och Luminor
- Litauiska bankbetalningar: Swedbank, SEB, Citadele, Šiauliu och Luminor
OBS! När du betalar med en banklänk, se till att klicka på ”Tillbaka till handlaren”-knappen på bankens sida.
Betalningar förmedlas av Maksekeskus AS. Betalningen sker i en säker miljö utanför Webbutiken – i bankens säkra miljö vid betalning med banklänk och i Maksekeskus AS:s säkra miljö vid betalning med kreditkort. Säljaren har inte tillgång till kundens bank- eller kreditkortsuppgifter. Avtalet träder i kraft när det betalbara beloppet har kommit in på Webbutikens bankkonto.
Webbutikens ägare är den personuppgiftsansvarige och överför de personuppgifter som krävs för att genomföra betalningar till det auktoriserade biträdet Maksekeskus AS.
Om den beställda varan inte kan levereras på grund av att varan är slut eller av annan anledning, informeras köparen så snart som möjligt och det betalda beloppet (inklusive leveranskostnader) återbetalas omedelbart, dock senast inom 14 dagar från det att meddelandet skickades.
Kohaletoimetamine
Varor skickas till följande länder: Estland, Finland, Lettland, Litauen, Sverige
Kostnaderna för leverans av varorna står köparen för, och prisinformationen visas vid leveranssättet.
Leveranser inom Estland når vanligtvis köparens angivna destination inom 5 arbetsdagar från det att försäljningsavtalet träder i kraft. Leveranser utanför Estland sker inom 14 kalenderdagar.
I undantagsfall har vi rätt att leverera varorna inom upp till 45 kalenderdagar.
Ångerrätt
Efter mottagandet av beställningen har köparen rätt att ångra avtalet som ingåtts i webbutiken inom 14 dagar, med undantag för följande fall som anges i artikel 53.4 i den estniska lagen om skyldigheter:
- överlämnande av en vara som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer;
- överlämnande av en vara som på grund av sin natur efter överlämnandet blandas eller förenas med en annan vara på ett sådant sätt att de inte längre kan åtskiljas från varandra;
- utförande av brådskande reparations- eller underhållsarbeten, om konsumenten har beställt ett besök av företagaren för detta ändamål;
Ångerrätten gäller inte om köparen är en juridisk person.
För att utnyttja 14-dagars returrätten får den beställda varan inte användas på något annat sätt än vad som är nödvändigt för att säkerställa varans art, egenskaper och funktion på ett sätt som är tillåtet för att testa varor i en fysisk butik
Om varan har använts för andra ändamål än vad som är nödvändigt för att säkerställa dess art, egenskaper och funktion, eller om den har tecken på användning eller slitage, har Webbutiken rätt att minska det belopp som ska återbetalas i enlighet med varans minskade värde.
För att returnera varan måste du fylla i en ångerblankett, som finns här: [länk till ångerblankett], och skicka den till e-postadressen info@kipsik.ee senast 14 dagar efter mottagandet av varan.
Köparen står för kostnaderna för retur av varan, utom i fall där anledningen till returen är att den returnerade produkten inte överensstämmer med beställningen (t.ex. felaktig eller defekt produkt).
Köparen måste returnera varan inom 14 dagar efter att ansökan har lämnats in eller tillhandahålla bevis på att han har överlämnat varan till transportören inom den nämnda perioden.
Webbutiken återbetalar alla avgifter som mottagits från köparen enligt avtalet omedelbart efter mottagandet av den returnerade varan, dock senast 14 dagar efter mottagandet av ångeransökan.
Webbutiken kan vägra att göra återbetalningar tills den har mottagit den vara som omfattas av avtalet eller tills köparen har tillhandahållit bevis på att han har skickat tillbaka varan, beroende på vilket som inträffar först.
Om köparen uttryckligen har valt ett annat leveranssätt än det billigaste standardleveranssätt som erbjuds av Webbutiken, behöver Webbutiken inte återbetala konsumenten de kostnader som överstiger kostnaden för den vanliga leveransmetoden.
Webbutiken har rätt att dra sig ur försäljningstransaktionen och kräva att varan återlämnas från köparen om priset på varan i webbutiken av misstag har angetts betydligt under marknadspriset.
Rätt att lämna in klagomål
Webbutiken ansvarar för bristande överensstämmelse eller defekt på den vara som säljs till köparen, vilken fanns redan vid överlämnandet av varan och som visar sig inom två år från överlämnandet av varan till köparen Under det första året efter överlämnandet av varan till köparen antas det att defekten fanns redan vid överlämnandet av varan. Det är Webbutikens skyldighet att motbevisa detta antagande.
Om en defekt uppstår har köparen rätt att kontakta webbutiken inom två månader genom att skicka ett e-postmeddelande till info@kipsik.ee.
Webbutiken ansvarar inte för defekter som har uppstått efter att varan överlämnades till köparen.
Om den vara som köpts från Webbutiken har defekter som Webbutiken ansvarar för, kommer Webbutiken att reparera eller ersätta den defekta varan. Om varan inte kan repareras eller ersättas, återbetalar Webbutiken alla kostnader som är förknippade med försäljningsavtalet till köparen.
Webbutiken svarar på konsumentens klagomål skriftligen eller i en form som möjliggör skriftlig återgivning inom 15 dagar.
Direktdemarknadsföring och behandling av personuppgifter
Webbutiken använder personuppgifter som köparen har angett endast för att behandla beställningen och skicka varan till köparen. Webbutiken lämnar ut personuppgifter till företag som tillhandahåller transporttjänster för att leverera varorna.
Webbutiken skickar nyhetsbrev och erbjudanden till köparens e-postadress endast om köparen har uttryckt en önskan om detta genom att ange sin e-postadress på webbplatsen och meddela sin önskan att få direktreklam.
Köparen har rätt att när som helst avstå från erbjudanden och nyhetsbrev som skickas via e-post genom att meddela oss via e-post eller genom att följa instruktionerna i e-postmeddelandet som innehåller erbjudandena.
Tvistlösning
Om köparen har klagomål angående Webbutiken ska de skickas till e-postadressen info@kipsik.ee.
Om köparen och Webbutiken inte kan lösa tvisten genom överenskommelse, har köparen möjlighet att vända sig till Konsumenttvistnämnden. Villkoren för förfarandet och hur man lämnar in en ansökan finns på: https://komisjon.ee/et/avalduse-esitamine. Konsumenttvistnämnden är behörig att lösa tvister som uppstår från avtal som ingåtts mellan köparen och Webbutiken. Behandlingen av köparens klagomål i nämnden är gratis.
Köparen kan också vända sig till Europeiska unionens plattform för tvistlösning.